Jag skriver...

tisdag 5 februari 2013

Rådjurssammanträde

När jag gick o la mig igår så snöade det på tvären. Det var helt gråvitt ute. Jag kunde inte bestämma mig om jag skulle springa till jobbet eller gå på spinningen. Enligt väderprognosen skulle det vara uppehåll nån timme på morgonen men jag avvaktade med beslutet.
När jag steg upp i morse så var det nollan ute och snöovädret hade upphört. Det såg så vackert ut så jag kunde inte låte bli att springa.

Till att börja med var vägen plogad. Men den var blankpolerad så foten kanade i varje steg. Jag tog det lugnt och sprang ut mot Marieberg. Det var så vackert! Lagom temperatur och trots att underlaget gjorde det hela lite jobbigare så njöt jag. :)
När jag kom till Ålkärr såg jag att gångvägen ut mot Stadsbondgården inte var plogad så jag valde bort 5 km och tog den väg som (jag trodde) skulle vara plogad istället.

Med hjälp av att snön lyste upp min tillvaro klarade jag mig utan pannlampa och det var så härligt. Men sen kom en lång oplogad period igen, vilket jag iofs hade räknat lite med men jag tänkte att det finns säkert hjulspår att springa i. Det gick väl sådär eftersom det bara var en bil som åkt där så det var lite smalt. Men så länge man anpassar farten efter underlaget är det ju inga bekymmer.

Vid gärdet vid Hultet såg jag en hel flock rådjur, räknade dom till 12 stycken. Vet inte om jag har sett så många på en gång tidigare. De hade säkert nåt rådjurssammanträde eller så. Släktträff kanske?

Jag luffsade på och kom så småningom fram till en plogad väg.
De sista 3 km var även utan hjulspår och det var bara att mölja på i snön. Det gick inte fort, men det spelar ju ingen roll. Det var så himla fint. Snön hängde på träden och det dalade lite snöflingor från himlen.
Jag log mot alla jag mötte och kände mig på så himla gott humör.
Vilken bra start på dagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar