Jag skriver...

lördag 4 augusti 2012

Trailskor

Jag älskar ju mina Saucony Kinvara. De springar jag alla pass i, från korta till långa tävlingar. I sommarvärme på Ultrabalaton 212 km och inomhus på banan i (på?) Bislett 180 km till Ursvik Ultras isiga, snöiga 75 km, marathon och på korta träningspass.

Round Rotherham tror jag det kommer krävas en mer terrängsko. Jag har även salomon S-LAB XT-wings som jag sprang halva UTMB i. Jag gillar dom, men inte till hundra. De är lite för låga fram så de skaver på ovansidan av min stortå (eller är det min stortå som är för tjock för skorna?). De känns inte heller så "ombonade" och mjuka som Kinvaran gör. Men de har ett riktigt bra grepp och är lätta och snygga.
Jag har provat crossmax på affären och gillade dom bättre.

Kinvara har ju nu kommit med en mer trailvariant av sin sko.
Det finns ju också modellen som heter Peregrine, som också är en trailvariant, men de gillar jag heller inte lika bra som Kinvara.

Så nu är frågan om jag ska köpa mig ett par Salomon-skor (Fellcross), som ju faktiskt är kung på trailskor. Eller om jag ska köpa Kinvara trail. Jag tror inte jag kommer köpa båda, tyvärr.
Bild från Salomon
Bild från Saucony
Rent spontant ser ju Salomonskon bättre ut. Hur det känns är ju en annan femma.
Jag ska dra mig ner till Intersport och testa, och hoppas att de har de modellerna.

Andra tips på trailskor? La sportiva sägs vara bra. Även invo-8. Jag har ett par inov-8 Roclite men de är för höga på sidan så de skaver hål på fotknölen på sidan. De kan jag skänka mot fraktkostnaden om nån är intresserad. Storlek 42 tror jag.

4 kommentarer:

  1. Du bör inte ha några med dubbar? Isf inov8 orc 280

    SvaraRadera
  2. Jag är åxå kinvara frälst och har ett par peregrin. Gillar båda jättemycket!

    SvaraRadera
  3. Adidas XT 4 har jag hört mycket gott om. Jag funderar på att skaffa mig såna som mina nästa terrängskor. Jag har idag INOV-8 x-talon men gillar dom inte så mycket, tycker dom är lite för smala framtill.

    SvaraRadera
  4. Tack för era tips! :)

    Adidasskor har jag nog inte ens provat att springa i.

    SvaraRadera