Jag skriver...

söndag 30 oktober 2011

Fem milar är fler än fyra

Den här veckan bjöd inte ens på hälften av förra veckans mil. Totalt fem mil på fyra pass. Det har varit återhämtningsvecka och det är allt gött det med. Jag har fått mycket tid med barnen vilket så klart är himla mysigt.



Dagens pass bjöd på 15 km regn och blåst, men jag njöt ändå av varje meter. Löven dansade framför mina fötter och visade vägen, och jag var dyngsur när jag kom hem.

Jag är ingen vattendrickare och sitter inte och pimplar vatten på jobbet, om jag inte ska lämna plasma. Jag är sällan törstig och klarar mig rätt bra på kaffe och det jag dricker till maten.
Men, sen jag slutade med kolhydrater är jag ofta törstig. Jag dricker mycket vatten under dagen, och vid långpass blir det ca en liter i timmen, trots att det inte är varmt längre.
Förra helgen hade jag slut på mitt vatten, 1,5 liter, innan ens de andra hade hunnit börja dricka.

Förra helgen fick jag lock i öronen under båda långpassen. Jag har haft det förut, under ultralopp (bla 24H i Hallsberg) men inte förstått orsaken. Eftersom jag drack så mycket mer än mina springkompisar så trodde jag det berodde på obalans i salthalten, eftersom jag drack så mycket vatten utan salt. Jag drack mer och tog salttabletter när jag kom hem och sen släppte det.

Idag hände det igen, på en relativt kort runda. Jag var så otroligt törstig och det slog lock i öronen. Det är så jobbigt att lyssna på sina egna andetag så högt. Jag bäljade i mig mycket vatten när jag kom hem och halvskrek väl lite, eftersom jag bara hörde inuti huvudet.

Men nu vet jag ju iaf att det är för lite vätska som orsakar detta. Och det är ju bra. :)

Men frågan varför jag är mer törstig nu än förr, återstår. Jag springer inte på toa oftare så vart tar det vägen liksom?! Går det åt mer vätska i fettförbränningen? Nån ide, nån?!

- Posted using BlogPress from my iPhone

6 kommentarer:

  1. Är det för lite vätska som är orsaken? Hur vet du det? Jag "lider" ofta av detta. Det kommer när jag är trött och hungrig, dvs inte alltid vid träning.

    SvaraRadera
  2. Nja, säker är jag ju inte men det har sammanfallit med törst. Men det kan ju bero på nåt annat så klart.

    Igår stack jag ut efter frukost så jag var varken hungrig eller trött så där stöp det iaf på mig.

    Lurigt och intressant. Får bli vidare forskning på ämnet.

    SvaraRadera
  3. Hej! Ser att du springer på... Visst är det härligt även om det regnar och är grått. :) Vi tog ett pass på Hultet för första gången igår. Vilka fina banor, bra markerat och lagom kuperat! Femman blev det och nästa gång kör vi nog milen. Måste fråga, hur är den? Smalare stig, mer backar?

    Hälsningar Sigrid

    SvaraRadera
  4. Femman är mer kuperad än milen men ändå är det lite kuperat på milbanan, ca 150 hm enl garmin.

    Milen är en stig och lite blöt här i var. Precis som det ska va! :)

    SvaraRadera
  5. I somras när jag råkade ut för akut vätskebrist var ett av symptomen att det slog lock för öronen.

    SvaraRadera
  6. Låter perfekt! Tack för infon. :)

    SvaraRadera