lördag 16 mars 2013

Det här med skor och fötter

Det här med skor är inte lätt alltså. Jag har ju, tyvärr, konstaterat att mina fötter är rätt känsliga.
Jag drabbas av stora djupa blåsor och de gör ont. Vanliga vattenblåsor kan jag ta, de gör jag sönder, det gör ont en kort stund och sen känns de inte mer. De här djupa blåsorna går ner i köttet och blir alltså blodfyllda. Inte skönt. Gör jag sönder en sån så blir det ju ett sår som gör ont hela tiden.

Jag har provat många typer av salvor, plåster och en del tejpning. Tejpningen är jag lite rädd för, att den ska orsaka mer skada än nytta. Men å andra sidan har jag bara provat själv. Ingen tejpkunnig har fått chansen att prova. Kanske kan det vara en lösning.

Jag har testat med dubbla strumpor och 2-lagersstrumpor. Det har heller inte blivit nån jätteskillnad.

Jag har inte provat jättemånga skomärken, Salomon, Saucony och Asics. I Asicsskor kommer blåsorna tidigare så de har jag valt bort helt ur min skogarderob. I Saucony och Salomon går fötterna sönder efter 10-12 timmar. Det gör att jag kan bara testa på tävlingar. Jag gör ju sällan (aldrig) så långa träningar.

Saucony Kinvara
Skorna på bilden tog mig 212 km runt sjön Balaton i Ungern i somras. De tog mig också 80 km i den Engelska terrängen och geggamojjan i oktober. Men där var det stopp. De hamnade sen i soptunnan efter det loppet. Då såg de ut så här och hade gått 71 mil.

Under vintern nu har jag ju kört "projekt helare fötter" vilket har inneburit oftare fotvård och insmörjning. Jag kan inte påstå att utfallet blev bättre i Finland än nån annan gång. Men fötterna var mjukare innan tävlingen! :)

Jag har provat att byta skor och strumpor ofta under loppet och torkat och smörjt in fötterna. Jag har också provat att inte ta av mig skorna öht utan behålla dom på. Det senare alternativet har visat sig vara det bästa. Det gör minst ont.

Det jag själv kan se som alternativ är att testa ytterligare fler skomärken och modeller. Laborera med olika typer av strumpor. Jag tycker om tunna strumpor och hellre 2 tunna än ett par tjocka. Kanske låta någon tejpkunnig person prova att tejpa.
Ja, det är svårt det här.

5 kommentarer:

  1. Om du inte är anti-barfota/minimalist-skor så ger jag det tipset.
    Hade själv en hel del problem med blåsor och naglar som trillade av när jag körde i "vanliga" skor.
    Under förra hösten började jag springa i New Balance Minimus-serie skor och därmed försvann också mina blås problem.
    Senast sprang jag TransGranCanaria i NB trail 110. Höll i gång i nästan 24h med endast 1 blåsa som följd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset.
      Just New Balance har jag aldrig testat. Kan ju vara värt ett försök. :)

      Radera
  2. Får som motvikt föreslå Hoka skorna, där varje tramp blir som en smekning. Men det ska jag vänta med tills efter mina 6 dagar i Frankrike där dom verkligen ska få visa vad dom duger till.
    Egentligen tror jag på en kombination, där man på träning springer i minimalistiskt för att stärka foten och på riktigt långa tävlingar springer i fulldämpat (typ Hoka) för att skydda foten.
    Men lätt är det inte och vi är alla olika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kollade in lite Hoka i Finland och de ser ju så klumpiga ut men ändå är jag nyfiken och vill testa. :)
      Kanske kan få klämma och känna lite dina Hoka på TEC?

      Radera
    2. Det är just det som är det roliga, dom känns varken tunga eller klumpiga, ska ha dom med till TEC.

      Radera