Jag skriver...

torsdag 31 oktober 2013

4x4

Marit Björgen-intervaller stod på schemat igår med löpargruppen. Och det var en stor grupp som samlat utanför Sannabadets entre. Det är verkligen jätteskoj att så många sluter upp och kämpar tillsammans.

Björgen-intervaller alltså, dvs 4 minuter hårt jobb, och 2 minuter vila (hade vi, har läst lite olika här) 4 gånger. 16 ynka minuter löpning alltså. Låter inte så tufft men 16 minuter i nästan maxfart är tufft. Om man dessutom som jag ätit mat precis innan så känns det inte helt optimalt kan jag meddela.

Den stora gruppen löpare joggade ett par km som uppvärmning innan vi bestämde startplats. Eftersom alla är på olika nivå så gjorde vi som så att alla sprang 1 minut åt ena hållet, sen vände vi och sprang 2 minuter åt andra hållet för att sen avsluta med 1 minut till startplatsen. Då kom alla tillbaka samtidigt och man kunde delta tillsammans oavsett nivå. Mycket bra!

Första intervallen sprang jag lite för snabbt. Såg på klockan att jag låg mellan 3.40-3.50 fart. Men den gången glömde jag trycka igång klockan, tyvärr.
Så, nu var det bara en intervall kvar till halvvägs.

Andra intervallen gick också bra. Kollade ingen fart nu och har inte tömt ur klockan så jag vet. Men hamnade säkert runt 4.00. Tufft, flåsigt och jobbigt men helt överkomligt, och vi är halvvägs.

Näst sista intervallen nu. Vi byter håll och startar med ett svagt motlut. Jag tror jag håller farten här med. Det är jobbigt precis när jag springer iväg, när pulsen stiger. Sen känns det bättre när jag liksom har sprungit hälften. Som om jag kommer in i rytmen. Andas på 2, in 2 och ut 2.

Sista intervallen nu. Jag kanske har tappat lite fart, men det känns förvånansvärt bra ändå. Jag kör på hårt efter sista vändningen och ökar sista minuten, tar ut det som finns kvar. Visselpipan ljuder och det är över. Gött!

Ett riktigt bra pass och det var så skoj att vi var så många, 25 personer säkert. Efteråt joggade jag ner ett varv runt stan tillsammans med 3 andra. Km'arna plockade iväg så jag fick ihop över 17 km även på kvällen så totalskörden blev nästan 35 km igår.
Känner mig riktigt nöjd att kunna genomföra bra intervaller trots morgonlöpning på dryga 17 km.
En bra löpardag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar