Jag skriver...

torsdag 1 augusti 2013

Maxpulstest

Patrik från Träningskonsulten besökte igår Intersport i Kristinehamn. I samband med detta kunde man köpa sig ett test av maxpuls (syreupptagningsförmåga) och tröskeltest (mjölksyramätningar).

Testerna skulle genomföras inne i Intersports lokaler och det gjorde mig lite nervös. Dels har jag aldrig gjort detta förut och dels ska det göras med publik.
Glad och pigg i starten.
Foto: Daniel Wassberg
Kom dit och fick svara på lite frågor innan jag klev upp på bandet och fick jogga igång.
Sen skulle tröskeltesterna göras. Jag skulle springa i en viss fart i 4 minuter, sen togs ett stick i fingret, vila 1 minut och sen höjdes farten och så var det 4 minuter löpning igen. Sen fortsatte det så.
Tyvärr krånglade pulsbandet lite, men hjärtat slog, det vet jag för det kändes! :)
Att jag stod mitt inne i en butik och flåsade hade jag glömt för länge sen.

Efter lite dolande med pulsbandet var det dags att sätta på masken för att mäta syreupptagningen.
Hannibal?
Jag fick springa på rätt bra, på platten först. Sen höjdes lutningen på bandet med jämna mellanrum. Det kändes jobbigt men helt uthärdligt, i början.
Det blev tuffare och tuffare, brantare och brantare.
Det kändes som om jag hade en öken i munnen. Flåsade i masken med öppen mun och lyckades bara fukta munnen genom att stänga den 2 gånger.
Fokus!
Foto: Daniel Wassberg
Patrik frågade om jag ville sluta men vi körde nästan en hel intervall till. "Det räcker" sa jag sen och klev av. Men så här efteråt känns det lite som om det var lite för tidigt. Jag hade kanske orkat en bit till. Men tydligen är det en ganska vanlig känsla och många säger så.

Hur gick det då? Jo, pulsbandet krånglade ju så pulskurvan blev inte helt komplett. Pulsen fungerade så fort jag stannade men inte under tiden jag sprang så det går tydligen att få fram värden och pulszoner ändå.
Syreupptagningstestet visade också bra och jag väntar på resultatet med alla siffror och värden på mailen.
(Men eventuellt måste jag göra om testerna pga krånglet med pulsbandet.)

Det var ändå en intressant upplevelse och jag tror att resultatet sen kan visa något som jag kan dra nytta av i min träning. Det ska bli spännande att ta del av resultatet!

1 kommentar:

  1. Jag borde göra det där testet igen, det är två år sen sist nu (brukar göra en gång i året). Men mjölksyretrösklarna brukar inte jag få vila något under :( ;)

    SvaraRadera