Jag skriver...

onsdag 21 augusti 2013

Fartlekstusingar

Idag gjorde jag nåt som jag bara gör nån enstaka gång om året; intervaller. Av en slump halkade jag in på träningsschemat som Andreas Falk gjorde åt mig inför förra gången jag sprang utmb. Då var ett av passen så här sista veckan tusingar. Det gav mig lite sug efter att öka farten lite. :)

När jag sprang iväg hade jag fortfarande inte bestämt vart eller hur jag skulle springa. Men efter nån km bestämde jag mig för att ta varannan km snabbt.


Jag värmde först upp i 3 km. Då hade jag kommit en bit på väg. Sen ökade jag farten i 1 km, hamnade väl i lite över 4-fart. Det gick uppför och var lite blåsigt. Det var jobbigt men inte apjobbigt.
Saktade sen ner och lunkade 1 km. Lunken hamnade i 5-fart så det var egentligen ingen lunk, för mig iaf.

Ökade sen farten igen till snabbfarten 1 km och sen 1 km sakta (5-fart men som kändes sakta?)

Jag hann med 4 snabba km innan jag var tillbaka igen. Totalt nästan 11 km. Lap'ade (svengelskt ord) efter uppvärmning och sista intervallen.
Såg ut så här

3 km @ 16:04 (5.20 i snittfart)
7 km (4 snabba och 3 "vilo-km'ar) @ 31:35 (4:29 i snittfart)
O så sista 930 metrarna i 4.40-fart.

Det blev ett riktigt bra pass faktiskt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar