Jag skriver...

onsdag 2 februari 2011

Vilken soppa!

Min kompis Annica delade med sig att recept på rödbetssoppa. Rödbetor är ju väldigt i ropet nu. Bland annat har Emelie och Gysing skrivit om det på Runners World.

Idag var det dags att laga i ordning soppan. Det smakade jättegott! Till den har jag bakat ett bröd med kikärtor. Ett proteinrikt bröd. Eftersom soppan inte innehåller protein så blir det ändå då en bra måltid.

Imorgon blir det ett första löppass efter helgens långpass. Det ska bli grymt skönt. Antagligen kommer det gå bättre än vanligt eftersom jag åt rödbetssoppa till middag idag. :)

Jag bjuder på receptet!
Rödbetssoppa
Mixa 6-7 stora rödbetor (färska), ett litet huvud vitkål, 1-2 lökar och 1-3 morötter. Fräs i två minuter. Fyll på med vatten så att allt täcks, släng i en buljongtärning och en pressad vitlöksklyfta, lite salt o peppar. Koka på medelvärme i ca 30 min. Häll i en kork vinäger på slutet. Serveras med en klick creme fraiche.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar