Jag skriver...

torsdag 17 februari 2011

Stor större störst

Emelie skriver om att allt blir större och större. Det är något som jag också reflekterat över. Förra veckan då vi åkte till Sälen stannade vi på en pizzeria på vägen. Där sålde de 1,5 liters flaskor med läsk. 1,5 liter till maten! I skidbacken sålde de muffins stora som handbollar, maränger som var så stora att de täckte en hel assiett och andra bakverk som hade räckt till 2-3 personer. Chipspåsar finns i Big bag. Hamburgermenyer blir allt större och plusmenyer lockar för bara ett par kronor. Allt för att vi ska äta mer.

Men det är inte bara matportioner som blir större. Vi ska åka i allt större bilar, bo i större hem och ha större tv. Vart är samhället på väg? Hur ska det sluta?

Våra boenden blir större och barnen ska ha stora egna rum innan de knappt tittat ut. Syskon måste ha varsitt rum och kanske helst ett lekrum. Jag tror inte barnen far illa av att dela rum när de är små. De får en trygghet i varandra och lär sig att ta hänsyn och hjälpas åt.

Jag tror inte heller man behöver ha en jättebil. Många ifrågasätter hur vi får plats i en Golf. Varför jag inte har en större bil när jag har barn. Men barn är ju små människor och får gott och väl plats i baksätet på min lilla superbil.
Stor bil - Liten Sandra Foto: Privat

Jag tycker det är intressant att fundera lite. När jag springer hinner jag tänka mycket. Dags att ge sig ut nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar