Jag skriver...

torsdag 9 januari 2014

Årskrönika 2013


2013 är förbi. Det var ett år då jag för första gången sen jag började springa för 7 år sen, minskade antal löpta mil. Träningsmängden var dock inte förminskad utan tiden har istället lagts på cykel och lite simning. Inköpet av en ny cykel för både mig och min sambo har gjort att cykelmilen blivit fler. Jag har dessutom lärt mig en början på att simma crawl, något jag haft tankarna på under lång tid.

Jag sammanfattar året per månad.

Januari
Jag sprang mycket mängdträning, åkte skidor i Sälen och fick beskedet att jag kom med till UTMB i augusti.
Vi springer mellan Kristinehamn och Karlstad.
Gänget som sprang mellan Kristinehamn och Karlstad
Foto: Privat
Februari
Jag åkte till Espoo för att springa 200 km. Jag kände att jag hade 200 i kroppen och ville göra ett försök. Det var min dag, allt stämde och jag sprang 210 km och fick en tredjeplats.
Foto: Mia Thomsen
Mars
Jag återhämtade mig efter 24H, men åkte ändå till Skövde 6H. Var inte helt stark i kroppen 2 veckor efter och klev av efter en mara. Kände mig nöjd ändå.
Jag får erbjudande om att representera Sverige i VM/EM i 24H i Holland i maj. Jag tackar ja, och styr om vårens tävlingsplaner.

April
Täby Extreme Challenge, jag skulle sprungit i 100 miles-klassen men väljer istället 50 miles med tanke på kommande VM/EM. Jag vinner klassen och åker hem glad och nöjd.
Jag åker till Stockholm för en första landslagsträff.

TEC-seger
Foto: Pappa Leif
Maj
Jag åker till Holland och springer 24H tillsammans med världens bästa ultralöpare. Det är stort! Jag gör mig ett nytt pers och kommer 218,5 km på ett dygn. Vädret är inte med oss men jag känner mig nöjd och vi hade superskoj tillsammans.
Foto: Pappa Leif

Hemma springer jag vårt lilla Stadslopp med jobbet i slutet på månaden och kan trycka på mer än jag trodde, knappt 3 veckor efter Holland.
Juni
Jörgen och jag tävlar i KFUM Multisport Örebro och vi vinner tävlingen för andra gången.
Jag köper en ny mtb och börjar cykla i skogen.
Multisportseger
Foto: Privat
Juli
Det är semester och jag cyklar och springer. Vi åker till stugan i Sälen och utforskar Rörbäcksnäs cykelleder tillsammans med barnen.
Sambon och jag cyklar Kinnekulleleden.

Augusti
Som ett genrep för UTMB springer jag testloppet av Sweden Irontrail Marathon, en terrängmara på vandringsled som kommer bli tävling i augusti iår.
Jag förbereder mig för UTMB och i slutet av månaden reser jag dit tillsammans med Mats och Johan. Jag tar mig igenom loppet tillsammans med Mats men jag slarvar med energiintaget och har aldrig varit så körd i botten. Kommer ändå i mål på en tid som är närmare 1 timmer snabbare än sist.
Foto: Privat
September
Månaden börjar lugnt efter UTMB. Återhämtningen tar längre tid än vanligt pga mitt dåliga energiintag.
Jag springer Tjurruset i Karlstad bara för att ha kul. Och det hade jag verkligen!
Jag börjar en nybörjarkurs för att lära mig simma crawl.
Foto: Privat
Oktober
Det händer inget speciellt egentligen. Jag springer, cyklar och simmar.

November
Jag ordnar med KUL-helgen som går av stapeln i mitten av månaden. Det kommer härliga löpare från när och fjärran och vi har en jättetrevlig helg tillsammans.
Jag är med och drar ihop ett gäng som springer alla banorna på Hultet, Hultet All in.
KUL-deltagare
Foto: Privat
December
Jag är sjuk första veckan och tvingas till vila. Kommer igång igen och månaden flyter på. Jag är långledig och spanar på utmaningar inför 2014. 

Lite statistik för 2013:
  • 414 mil löpning
  • 94,5 mil cykling på mtb 
  • 14 timmar simning 
  • Totalt 362 träningspass
  • Total träningstid är inte ens 23 dygn. Det är alltså en sammanlagd tid på 342 dygn som jag inte tränat. Och så finns de som tycker att jag tränar mycket. ;)
Sammanfattningsvis är jag nöjd för ytterligare ett bra skadefritt år med nya äventyr och många fina minnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar