Jag skriver...

lördag 10 mars 2012

Nytt pers i Skövde

För sjätte året deltog jag i Skövde 6-timmars. Det är en mycket välarrangerad och trevlig tävling. Jag träffade alla mina löparkompisar och jag fick göra det jag gillar, springa.

Jag hade som mål att komma 65 km på den officiella mätningen. Det skulle bli nytt pers och jag hade gärna lagt på ytterligare nån km, upp mot 67 km. På nästan alla mina tävlingar fegar jag, jag springer i feel-good-fart och har en massa kraft kvar när jag kommer i mål. Nu tänkte jag prova att springa fortare redan från början. Jag hade som plan att ligga i 5.20-fart så länge det gick.
Före start
Starten gick och jag sprang iväg. Kände att det gick lätt och hamnade strax över 5-fart. Tänkte att det går för fort, men tänkte samtidigt att det jämnar säkert ut sig på slutet då jag springer långsammare.
Men tiden flög fram och jag likaså. Jag hade 35 km på min klocka ungefär vid halvtid. Målet på 65 kändes som inom räckhåll.
Klockan visade ett snitt på 5.08. Det är fort. Kanske för fort?
Det gick lätt. Pulsen låg på en bra nivå och jag lyssnade på musik och njöt. Det gick himla bra helt enkelt. Kollade på klockan när jag passerade maran på 3.36. Enligt banmätning hamnade jag nog på 3.40 tror jag. Den mätningen mäter ju kortaste vägen varvet runt och den vägen springer man ju inte hela tiden. Men det är ju den som räknas i slutändan. Mitt pers på marathon är just 3.40 så det känns som om det kommer gå att putsa det lite. ;) Nu fortsatte jag liksom nästan 2,5 timme till.

Tiden gick så fort och rätt som det var, var det bara en timme kvar. Jag höll mitt tempo, 5.08 i snitt på klockan. Sista halvtimmen var jag så fylld av glädje när jag förstod att jag kommer persa! Jag ökade, och ökade... När min klocka pep för 67 km hade jag en kvart kvar. 5 min-fart skulle ge 70 km. Jag provar!

Det gick lite fortare än så och min klocka stannade på 70,36. Jag är så jäkla skitnöjd! Den officiella banmätningen sa 69,109 och jag är så galet glad för att jag gjorde det.Jag provade springa fortare och jag fixade det! Benen kändes så pigga, hela tiden. Inte en enda svacka hade jag, inte varken mentalt eller fysiskt. Jag höll ett jämnt fint tempo genom hela tävlingen och nu känner jag mig så pigg och glad.
Mitt resultat gav dessutom en tredjeplats. :)

Det ska bli skönt med lite vila och återhämtning nu i Thailand men ändå känner jag bara en stor mersmak av mera spring!
I love it!!

6 kommentarer:

  1. Grattis, fantastiskt bra sprungit!

    SvaraRadera
  2. Väldigt fina siffror, vad roligt att du iddes gasa på. Verkligen congrats till loppet du!

    SvaraRadera
  3. Grattis Sandra! Jag fick se din rygg många gånger, du såg stark ut hela vägen. Jag fick liknande siffermagi på min klocka, lite drygt 60k på klockan, inte fullt 60k officiell distans. Jaja, det blir fler tillfällen.

    SvaraRadera
  4. Fantastiska bra jobbat! Mega-grattis!!

    SvaraRadera
  5. Grattis åter igen :-)
    Jag har tittat på dina varvtider. Helt fantastiskt rak linje med en höjning de sista varven. Jag sa det till dig är. Du var tokstark i slutet.

    SvaraRadera