tisdag 13 september 2011

Omläggning

Jag har länge varit nyfiken på LCHF. Jag är mycket svag för godis och är "mackoman", dvs jag älskar mackor och kan äta nästan hur många som helst. Jag har liksom svårt att hålla det på en rimlig nivå.

Före UTMB köpte jag mig en LCHF-bok och började läsa på, men valde att inte förändra kosten något inför tävlingen. Men nu är tävlingen över och i förra veckan gjorde jag slut med mina älskade mackor. Det ska bli intressant hur detta kommer bli.

Igår sprang jag medan min yngsta grabb hade fotbollsträning. Jag hade en timme på mig och tänkte ta ca 8 km för att vara tillbaka innan det slutade. Jag har blivit informerad om att löpningen kan gå segt och tempot va långsamt i början då kroppen är van att ha en massa kolisar och nu måste gå på fett. Så jag räknade med ett tempo kring 6 min.

Men döm om min förvåning när jag sprang iväg och det gick superlätt! Helt underbart! Jag sprang i 5-fart helt utan ansträning. Jag bara lunkade på och njöt. Jätteskönt! Om det var en tillfällighet, helgens vila eller om det är för att jag tappade nåt kg runt Mont Blanc låter jag vara osagt. Men lite roligt var det iaf.
Det resultat som jag hittills kunnat läsa ut från mitt kostexperiment är att jag blir helt mätt och suget på en massa andra saker har i stort sett försvunnit. Jag håller mig mätt längre och har inga perioder under dagen då jag är hungrig/trött/däst osv. Det är skönt. :)

Den enda nackdel jag upptäckt är att magen inte är riktigt i fas. Jag slipper gå på toa så ofta om man säger så. :) Vi får se om det blir bättre eller om det kommer vara så här. Visserligen äter jag ju mindre mat så det är klart det blir mindre "avfall". ;)

Nu ska jag snart ut och springa i blåsten. Undrar om det behövs lite sten i fickorna för att inte blåsa iväg?

2 kommentarer:

  1. För en löpare är vikten enormt viktig. Det lönar sig att vara lätt. 2kg på en mara är dryga 4 minuter t.ex. Så oavsett vad du äter så kommer du att få det lättare att springa med lägre kroppsvikt. Att kontrollera ens hunger är en mycket betydande faktor när man ska gå ned i vikt samt sedan behålla den. Det ska bli kul att följa ditt experiment.
    Mvh
    /mats

    SvaraRadera
  2. Imponerande att springa i 5 tempo utan att vara ansträngd. Du borde ju satsa på korta snabba lopp i stället! :-D

    SvaraRadera