Jag skriver...

onsdag 19 juni 2013

Blodförlust

Idag var det dags för att lämna plasma igen. I stort sett lämnar jag var 14'e dag. Plasmalämning bekommer mig inte alls, inte mer än att jag är lite extra törstig på kvällen samma dag.
Jag tycker att det är en bra grej och kan man lämna så tycker jag man ska göra det.

När man lämnar plasma sugs blodet ut ur armen och centrifugeras. De vita blodkropparna separeras från de röda och åker ner i en påse. De röda blodkropparna får man sen tillbaka in i armen igen.
Efter 24 timmar har kroppen återställt balansen igen.

Plasman är en råvara som används av läkemedelsföretag för framställning av bland annat albumin, gammaglobulin och läkemedel för blödarsjuka. Albumin används för att häva chock hos svårt skadade patienter. Gammaglobulin skyddar utlandsresenärer mot gulsot.
Plasma ges också vid massiva blödningar och vid brännskador.

Källa: geblod.nu

När jag kom till blodcentralen frågade de mig om jag istället ville ge blod då det var akut blodbrist. Sen sa de också: - Men du kanske inte vill lämna om du ska iväg och springa?
Men jag svarade att jag har ingen tävling på gång och jag gör mer än gärna en god gärning och lämnar blod.

Så nu kommer det väl och gå lite tyngre att springa en kort tid eftersom de röda blodkropparna är syrebärare. Men det gör inte så mycket. Jag har ju hjälpt en annan människa, och jag har ju inte bråttom när jag springer. :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar