Jag skriver...

onsdag 28 november 2012

Skoltid

Igår var det ärendenas dag. Jobbade som vanligt hela dagen med undantag för en snabb fotografering på förmiddagen, stack sen lite tidigare för att vara på utvecklingssamtal på skolan kl 16. Kom hem strax efter 17. Nytt möte på skolan kl 18, Skolrådet, som jag hamnade i ofrivilligt. Samtidigt är det ju viktigt att vi som föräldrar får vara delaktiga och kan påverka barnens vardag och skolan.
Men jag tänkte mig att det tar väl inte så lång tid, undrar om jag hinner iväg på kick n' box som börjar 19.15? Men icke!!
Agerar ut lite ilska nedan: Ej träningsrelaterat. Hoppa över om du är känslig... ;)

Nu sticker jag ut hakan, men mötet gjorde mig så enormt frustrerad! En hel timme satt vi och diskuterade bilsituationen vid skolan. Vet att det är likadant i andra städer, men för i h*****e, de flesta barnen som går på skolan bor i närheten. Och varenda förälder kan väl inte ha ett jobb i en annan stad så de MÅSTE ha bilen på morgonen och köra sina barn varenda meter!
Vad är det för fel att gå till skolan/jobbet eller cykla?
Bortskämda ungar orkar inte gå ett par hundra meter till skolan. Jag promenerade själv till skolan från åk 1. Och detta hände på 80-talet! Inte på stenåldern. Nu ska alla barn skjutsas till skolan så trafikmiljön är kaotisk på morgonen! Varför ska mina barn utsättas för denna biltrafik när de går till och från skolan för att många inte orkar röra på kroppen?
Mina tankar gick i 200 på hur jag skulle omvandla den här energin till att påverka föräldrarna till förändra sitt beteende. Utan resultat... Känns som om jag skulle stånga mig blodig. :(
En hel timme av min fritid har jag slängt bort pga lata människor som åker bil varenda meter. Blääääääää....

Så, nu känns det lite bättre, även om jag var rejält på krigsstigen när jag kom hem!
Jo, alltså igår kväll satt jag på skolan hela kvällen så det blev ingen träning alls. Ikväll däremot ska jag bege mig ut på en pannlampstur. Först måste vi bara handla. Kaffet, och typ allt annat också är slut hemma...

2 kommentarer:

  1. Minsta motståndets lag verkar vara omöjlig att rubba... Där jag bodde förr fanns en tjej i samma hus som tränade på samma gym som jag. Jag såg henne alltid parkera bilen när vi kom hem från samma pass. Det gick lika fort att cykla de 2-3km... ta bilen 2km. FÖR ATT TRÄNA!! suck.

    SvaraRadera
  2. Ja. inte konstigt att hälsan sämras för var dag som går. Nej, mera rörelse åt barnen och ungdomarna

    SvaraRadera