Jag skriver...

måndag 30 juli 2012

Helgens äventyr

Lördagen erbjöd kraftig åska och regn. När jag vaknade på söndagen sken solen och det blåste men det såg trevligt ut ute. Jag käkade frukost och gick sen ut när Ulrica passerade så vi tog sällskap upp till Jörgen. Planen var ju att springa till Jörgens stuga och paddla över till öarna, springa där och simma till fastlandet och springa hem. Nu blåste det ju rätt hårt så Jörgen hade varit upp i ottan och placerat om kajakerna så vi kunde paddla i lugnare vatten.

Vi började därför med den längsta löpsträckan. Vi sprang ut mot Kroksviks industriområde och nådde kajakerna efter knapt 16 km. Det blåste motvind men vi sprang och snackade så vi hade det jättetrevligt.

I med kajakerna i vattnet. Ulrica och Jörgen paddlade i K2'an och jag fick låna en egen av Jörgen. Jag har inte paddlat jättemånga gånger så det ändes lite vingligt till en början men jag vande mig snabbt och det kändes riktigt bra. Vi paddlade ut i vassrännan och där var det alldeles lugn vatten och solen sken. Jättefint!

Ingen vidare skärpa genom det vattentäta fodralet.

Alvik
Vi paddlade sen till Vålön och gick i land där. Satte på oss skorna igen och påbörjade löpningen över öarna. Det finns små broar mellan öarna så man kan springa från ö till ö. Öarna ingår i ett naturreservat så stigarna var jättefina och skogen är orörd. De träd som ramlat får ligga kvar och det blir en liten känsla av att man är som en skogsmänniska. Vi hoppade över omkullfallna träd och duckade för grenar, förbi stränder och små hus.

Suddigt på Vålön
Till slut nådde vi udden där Vänern ligger framför oss och vi ser vatten så långt ögat når. Vi tog några bilder och vände sen tillbaka mot kajakerna igen.






Planen nu var att paddla över till Picasso för en fika och sen vidare längs stranden till Jörgens stuga och löpning hem. Men när vi kom ut i farleden blåste det så mycket och det var dessutom motvind så efter en fika tog vi beslutet att springa hem istället. Kajakerna låstes fast och vi fortsatte till fots hemåt genom skogen.

Säker fika med flytväst på.
Det blev en riktigt bra och trevlig dag. Mina ben kändes sega när vi sprang iväg men det släppte och allt kändes bara toppen.
Summa summarum blev det nästan 34 km löpning och 2,5 km paddling.

Det här måste vi göra om någon dag när det inte blåser så vi kan ta den ursprungliga planen.
Stort tack till vår reseledare Jörgen som fixar med kajakerna och lånar ut dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar