fredag 27 juli 2012

Att lyckas med morgonlöpning

För andra dagen i rad steg jag upp klockan 5 för att springa. Det låter kanske tidigt, hur gör jag?

Som med allt annat gäller det att bestämma sig, i det här fallet dagen innan. Visa vem som bestämmer! Är det du eller du? Om klockan ringer mitt i skönhetssömnen och man inte har bestämt sig till 100 är det lätt att ta beslutet att sova vidare. Det är oftast skönt att ligga i sängen och man är lite sömnig. Om man då tvekar lite så lockar sömnen stenhårt. Jag vet, för jag har ställt om klockan och somnat om, flera gånger.

Sen gäller det att allt är iordninggjort på kvällen. Jag lägger mina kläder i badrummet. När klockan ringer är det bara att kasta benen över kanten, invänta att blodtrycket stabiliseras lite så man inte far i golvet, och stiga upp. Ingen tankeverksamhet. Bara gör det! Smyger in i badrummet och klär mig så ingen annan av mina älsklingskillar vaknar.

På med skorna och ta med "springnyckeln*", smyyyyg in nyckeln i låset och vrid om. Tassa nerför trapporna och ut i friska luften. Sätt på klockan och medan jag inväntar sateliterna vaknar jag sakta till liv. Det brukar nu ha gått mellan 8 till 10 minuter efter att klockan ringde.

De första km'arna känns lite stela och det brukar inte gå så fort. Jag brukar fundera på om det inte hade varit bäst att ligga kvar i sängen ändå. Men nu är det ju ingen idé när jag ändå redan är på väg. Lika bra att fortsätta framåt.
Kroppen vaknar. Efter kanske 3 till 4 km känns det som vilket annat pass som helst och benen jobbar på.
Oftast är det lugnt ute på morgonen. Naturen doftar nyvaket. Det lyser i några få hus, men de flesta ligger och sover och det är släckt och nerdraget.

När jag kommer hem igen känns allt toppenbra! Jag fixar kaffe och stretchar. Den där sköna känslan i kroppen infinner sig och jag kan inte förstå hur jag bara för nån timme sen ens funderade på att springa. Nu känns det så självklart!
Jag kommer till jobbet nytränad, nyduschad och frukosten smakar underbart efter ett morgonpass!

Ni måste testa!

Hugger hungrigt in på maten.

* Springnyckeln är en extranyckel som inte sitter fast på en nyckelknippa. Den är smidig att bara ta och lägga i fickan på tightsen.

4 kommentarer:

  1. Exakt så funkar jag också då jag stiger upp för morgonpass. Men jag brukar faktiskt sova så länge som till 5.30 eller 5.45.

    SvaraRadera
  2. Ställde just klockan på 05.40. Imorgon SKA jag upp!

    SvaraRadera
  3. Det där ska jag också testa. Nu blev jag inspirerad :). Jag har tänk köpa nya löparskor. Har du nått tips? :)

    Och jag vill tillägga att jag tycker du är fantastiskt duktig Sandra.

    //Malin S

    SvaraRadera