Jag skriver...

söndag 9 september 2012

Silverleden 65 km

Min kompis Mats hittar de finaste av vägar och leder. Han gav mig erbjudandet att följa med honom att springa Silverleden i Hällefors. En teknisk och kuperad vandringsled på 65 km. Så klart jag hängde på!

Vi drog iväg redan halv åtta på morgonen för ca en timmes bilresa till Hällefors. Fixade klart med utrustningen och lunkade iväg. Silverleden går genom skog och det fanns endast 3 ställen där vi kunde fylla vatten, i källor längs vägen.
Jag hade min Salomonrygga med 1,5 liter vatten, men eftersom jag dricker en hel del när jag springer så hade jag min farhågor att det inte skulle räcka.

Det var en kall morgon och vi klädde oss väl. Bättre att klä av sig än att ha för lite kläder. På en sån här tur är man ändå lite utelämnad, där i skogen. Efter ett par km var vi varma och fick stanna och reglera lite kläder.

Utrustningscheck
Stigen gick genom enormt vacker skog och leden var mycket välmarkerad. Många höjder skulle passeras och ibland var det jättebrant, både uppför och utför. Mats kom på att det är bra när det är brant, då växer blåbären i plockhöjd! :)

När vi passerade första vattenkällan hade jag gott om vatten kvar så vi sprang bara förbi. Vid nästa vattenhål fyllde jag upp min väska med klart, härligt källvatten. Jag försökte verkligen hushålla med vattnet eftersom möjligheterna att fylla var små.

Leden passerade många gruvhål, slagghögar och en kraftstation. Vi fick njuta av många fina ställen och vyer. Ibland gick stigen precis intill små tjärnar som låg blanka likt speglar.





När vi bestigit en hel del höjder och fått njuta av utsikter var vattnet slut och jag var törstig. Vi fyllde på vatten ur en bäck. Det såg inte så trevligt ut, likt utspädd Cola, men smakade helt ok. Lite "järnigt" bara.

Inbäddad skog
Vädret var helt perfekt, nästan vindstilla, precis lagomt varmt och lite molnigt. Skogen var enormt blöt på vissa ställen och det var rena turen att skon följde med upp igen ur leran vissa gånger.
På andra ställen sprang vi genom trollsk skog som liksom var inkädd i grön mossa. Det ser nystädat och mjuk ut.

Välmarkerat

Där nere ligger Hällefors.
Kroppen var med på noterna idag och jag kände mig i stort sett ganska stark hela vägen. Den kuperade banan och den blöta, sugande terrängen tog ändå hårdare än en "vanlig" 65 km'are. Min Garmin räknade samman 1400 höjdmetrar. Just höjdmätning är väl inte det klockan är bäst på men en liten fingervisning ger det ju i alla fall.



Har ni vägarna förbi Hällefors så kan jag varmt rekommendera Silverleden. Den är lätt att hitta runt och markeringarna sitter tätt. Leden har nästan inga "transportsträckor" på tex grusväg. Oftast passerade vi bara rakt över. Efter vägen fanns det också vindskydd att stanna vid om man vill.
Väl värt ett besök!

10 kommentarer:

  1. Låter super!! det följer jag gärna med på någon gång (om du kan tänka dig en repris!). Är leden en rundled eller hur tog ni er tillbaka till bilen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va kul! Jag springer gärna med sällskap! Det är en rundled som man kan starta vid motionscentralen Hurtigtorpet. Perfekt!

      Radera
  2. Vilken fin runda!!!

    /Coyntha

    SvaraRadera
  3. Wow, det verkade ju helt fantastiskt! Önskar att jag hade sån natur och såna leder i närheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Silverleden är värd att resa till!
      Enklast tar du dig dit med bil som du parkerar vid Hurtigtorpet, men buss går också alldeles utmärkt.

      Radera
  4. Vi är några motionärer som planerar att springa Silverleden den 20 oktober. Hur lång tid tog det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tid i rörelse blev 7.15
      Tid inkl stopp en timme till. :)

      Ha en fin dag!

      Radera
  5. åh vad jag längtar hem till "skogen" när jag ser dina fina bilder, även om jag brukar dela upp leden i kortare etapper=)!

    SvaraRadera
  6. Vilken bedrift av dig Sandra! Kan hålla med om att leden är kuperad, så för min del räcker vandringstempo. Ger mig gärna ut längs leden med både bärplockare och svampkorg så här års.

    Silverleden ger verkligen en upplevelse av nära vildmark!

    Leden är väl markerad, men vill man ha karta som beskriver de besöksmål som passeras på vägen så finns det att köpa på turistbyrån i Hällefors.

    SvaraRadera
  7. Kartor finns även att köpa vid Hurtigtorpets kansli, Vandrarhemmet Älghornet, OKQ8 i Hällefors och Toppstugan (OBS! Kolla öppettidet!)

    SvaraRadera