Jag skriver...

fredag 13 april 2012

3,5 mil före jobbet

Jag kollade igår på jobbet om det var ok om jag flexade lite extra på morgonen idag. Det skulle gå bra.

Igår gjorde Jörgen och jag upp om att springa ett längre pass på morgonen. Vi skulle ta Järnleden och Hultetleden. Järnleden har funnits i ett år ungefär och är fortfarande väldigt obanad på sina håll. Det är liksom ingen stig utan man får springa efter markeringarna bara.


För att inte all min flexplus skulle utnyttjas så gav vi oss iväg tidigt, redan 5.45. Vi tippade på att rundan skulle vara ca 33 km. Jag steg upp i vanlig "springa-på-morgonen-tid" dvs 5.05. Jag hade nämligen tänkt att äta lite före. 2 ägg och kvarg med hallon blev min frukost tillsammans med en stor kopp kaffe.

Vi drog iväg ut mot soptippen för att gå på leden där. Det var riktigt blött och vi sjönk ner över halva vaden på en del ställen. Det var helt galet kallt om fötterna och de gånger det var längre passage genom vattnet hann fötterna nästan domna bort i isvattnet. Men vi är tuffa traillöpare ;) så vi hängde i.
Man passerar fina tjärnar med vindskydd och säkert trevlig fiske. Just här var leden väldigt fin och förhållandevis lättsprungen.
Farten var låg. Det gick liksom inte att ta sig fram så himla mycket snabbare på vissa partier. Omkullvälta träd, hala spångar och träsk kantade vår runda.

Vid Järnledens slut anslöt vi till Hultetleden som börjar med uppförsbacken i Busshöjden, slalombacken. Vi gick uppför. Jörgen vände sen ner för att köra lite mer backträning. Han ska ju springa UTMB i höst. Tyvärr pajjade hans sko så han lagade den, MacGywer-style så vi kunde fortsätta. Jag hann bli lite kall men blev varm igen så snart vi sprungit en stund igen. 
Utsikt från toppen av Busshöjden
Busshöjden
När vi väl kommer på 16 km-spåret från Hultet är det mycket nerför och km'arna rullade på fint. Med drygt 30 km i benen sprang vi förbi Hultets motionsgård och hade nu ca 5 km hem på asfalt.

Hemma hade sambon fixat frukost som stod dukad så det var bara att sätta sig och käka frukost nummer två. Det smakade toppenbra!
Efter en skön dusch var det dags att dra till jobbet.

En riktigt bra morgon, fredagen den 13'e!

1 kommentar: