Jag skriver...

fredag 15 juli 2011

Dag två

Andra semesterdagen är gjord. Idag har det varit riktigt mysigt inneväder. Regn och rusk utanför. Inneväder kan också kallas bakväder. Efter en mysig frukost tillsammans med mina grabbar så stack jag till affären och köpte ingredienser till lite grejer. Jag tänkte göra egen müsli, baka bröd och energibars. Nu räckte tiden bara till bröd och bars men det får bli müsli en annan dag.

Jag provade ett nytt recept på energibars, det ska bli kul att prova dom imorgon på veckans långpass, Hultet All in. Vi är ett gäng som ska springa alla sträckorna på Hultet. Skön terränglöpning!
Hembakt bröd och hemmagjorda bars.

Brödet som jag bakade fick jag smaka på en restaurang jag besökte i Karlstad en gång för länge sen, Gröna rummet. Det var en vegetarisk restaurang med massor av gott på menyn.
Jag bjuder på receptet. Himlans gott!

Morotsbröd
300 g vetemjöl (ca 6 dl) (kan ökas något)
2 dl havregryn
2 dl rågmjöl
2 dl grahamsmjöl
5 dl vatten
½ paket jäst
2 tsk socker
2 msk anis
3 tsk salt
2 dl rivna morötter
2 dl rivna rödbetor
2 msk solrosfrön
2 msk sesamfrön
1 dl olivolja (eller rapsolja)


  • Blanda vetemjöl, havregryn, rågmjöl, solrosfrön, sesamfrön och anis.
  • Smula jästen tillsammans med morötter och rödbetor, olja, socker och ljummet vatten.
  • Rör snabbt tills jästen har smält.
  • Arbeta ihop till en deg.
  • Knåda degen tills den släpper skålens kant. Degen ska vara lite kladdig.
  • Täck över degen och låt den jäsa i ca 40 minuter.
  • Smörj formarna och grädda brödet i 30-40 minuter i 200 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar