Jag skriver...

måndag 10 maj 2010

Firande = ätande

Imorgon fyller min pappa år och givetvis ska det firas med barn och barnbarn.

En sak jag funderat över är varför det ska ätas så fort något ska firas? Vart kommer den traditionen ifrån och varför?

Om någon fyller år eller det går bra i en tävling eller något på jobbet, ja då ska det ätas. Om solen skiner, då ska det ätas, grillat o glass. Har man inte sett en kompis eller släkting på länge då ska man träffas och det ätas något. Varför kan man inte göra något annat? Varför måste man stoppa något i munnen för att umgås? Jag bara undrar...

Mat är väl ett sätt att umgås men vart kommer seden ifrån?

3 kommentarer:

  1. Jag undrar också! Som matallergiker blir det dessutom lite påfrestande och ofta knepigt...

    Jag tycker vi inför att det ska springas istället :-)

    SvaraRadera
  2. Håller helt med Fredrika! Det är firande det!

    SvaraRadera
  3. Håller med. Fast, det ena utesluter ju inte det andra. Man kan först göra något tillsammans, t ex ta en promenad eller spela boule och sedan fika eller äta. Att sitta still och äta i tre timmar är värsta formen av umgänge jag vet, alltså när man från början vet att man förväntas sitta på samma plats och äta tre rätter. Buffé och mingel, att resa sig, byta platser, cirkulera, funkar dock bra.

    SvaraRadera