Jag skriver...

måndag 29 december 2014

Ispremiär

Den 1 december var jag till läkaren i Karlstad. På hemvägen stannade vi till på XXL Sport o vildmark. En av mina favoritaffärer. :) Där hittade jag ett par långfärdsskridskor som var kraftigt nersatta. Min kära sambo köpte ett par redan förra året men den vintern kom ju aldrig... Så med lite pepp och hejarop från honom köpte jag dom.

Det var sånna skridskor som man fäster sina egna kängor på.
Skridskor är inte något jag är jättebra på. Mina åk i livet kan nog sammanfattas på en hand typ. :)

I lördags var det dags för premiären på mina nya skrillor. Jörgen, hans son, Sambon och jag packade oss iväg tidigt. Temperaturen utomhus låg på 16-17 minusgrader. Vi var välklädda och solen sken. Det var sagolikt vackert!
Foto: Privat

Foto: Privat
Fikavy
Foto: Privat

Vi kollade isens tjocklek och den var ca 8 cm.
Men det var svårt att åka. Man kan inte va proffs direkt ju! :) Fel skor hade jag också. Det var ingen styrsel alls i dom och mina fotleder orkade till slut inte hålla upp foten. Men sällskapet, naturen och isen vägde upp de dumma skorna.
Så trots det felaktiga skovalet var det en toppendag!

Men allt kan inte va bäst första gången. Det är inte förrän man testat som man vet vad man ska ändra på och förbättra.
Så redan dagen efter gav vi oss ut igen. Den här gången på Vilången, vid stugan. Bättre rygga, bättre skor (mina längdåkningspjäxor) så blev det hela så mycket bättre.
Bättre skridskodojor!
Foto: Privat
Foto: Privat
Det fanns en liten bana uppplogad på sjön så vi fick testa att åka på ren is också. Vilken skillnad! Det var jättehäftigt! Man färdades framåt som på en väg, men det var ingen väg, det var vatten. Skum känsla. Men fantastisk känsla också!
Väg eller sjö?
Foto: Privat
Foto: Privat
 När vi kom tillbaks var mitt hår isigt och kallt. Men kroppen var varm och skön. Jag frös inte nånstans.
Frost
Foto: Privat
 Min telefon däremot, som legat i yttre jackfickan tyckte att det var varmt?!
Jaja, min skridskokarriär slutar inte här. Utvecklingskurvan pekar uppåt, säger Jörgen.
Hoppas kallgraderna håller i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar