Jag skriver...

torsdag 10 januari 2019

2018 - ett mellanår

2018 blev lite av ett mellanår, det kan inte gå bra jämt. Det blev inte så många tävlingar som jag tänkt och jag blev både skadad och sjuk. Det blev liksom ett mellanår, bra träning men inte så många tävlingar.


Januari
Månaden kan sammanfattas med en hel del mängdträning. 56,4 mil. Målet att springa långt på Espoo 24h i februari hägrar och jag jobbar på mot det.
Foto: Privat

Februari
Jag åker till Bosön på landslagsgruppsläger och får en boost motivationsmässigt och en massa inspiration.
I mitten av månaden får jag influensa. Jag får hög feber och försöker kurera mig så gott jag kan för att kunna tävla i Espoo. Men när det börjar närma sig så inser jag långsamt att det inte är någon bra idé att dra iväg. Jag var inte frisk. Vilade i 2 hela veckor och sammanfattar månaden till 26,8 mil

Mars
Jag smyger igång igen. Det går tungt att springa och jag är flåsig. Jag försöker springa i Skövde på 6h men det känns inte rätt i kroppen så jag åker hem efter en mara.
Jag blir inbjuden till Örebro och springer ett pass för Malin Ewerlöf.
Foto: Privat

I slutet av månaden åker vi till Thailand i 2 veckor med familjen. Jag joggar på stranden och njutningsspringer. Den sammanlagda löpsträckan för månaden blir 22,5 mil

April
Kommer hem från Thailand efter månadens första vecka. Sätter upp målet mot EM i 24h och hittar tillbaka till löpglädjen. Jag startar i Munkastigen Trailrun som en del i träningen. Springer med bra känsla hela vägen och kommer på fjärde plats.
Klubbkamrater innan start på Munkastigen Trailrun
Foto: Privat

I slutet av månaden jobbar jag mycket med vårt lopp Sweden IronTrail Marathon och vid snitslingen av banan börjar min vänstra fot göra mystiskt ont. Den svullnar och jag tvingas vila.
Jag får ihop 42 mil under månaden.

Maj
Jag försöker löpvila bort den onda foten och cyklar lite. Efter 2 hela veckors löpvila testar jag att springa igen. Jag måste ju testa innan jag åker till EM, men det gör fortfarande ont. Jag gör en MR som visar att jag har en kraftig inflammation i benhinnan och ödem. I samråd med landslagsläkaren tar jag beslutet att inte starta EM. Ledsamt men ändå ett bra beslut för att slippa dra på mig en långdragen skada.
Månadens totala löpmängd, endast 3,5 mil…
Från lokaltidningen


Juni
Tack vare min vila kan jag springa Stockholm Marathon utan ont. Nu är det åter dags att starta upp och starta om.
Innan start på Stockholm Marathon
Vi köper en husvagn som vi ställer upp för säsongen på campingen i Lunedet. Jag utforskar springvägar och stigar där.
Veckan efter Stockholm startar min kompis Fredrik och jag i Örebroloppet Multisport och vinner mixklassen. Det var en fin dag!
Fredrik och jag vinner Örebroloppet Multisport
Foto: Privat
Jag får ihop 31,7 mil i juni.

Juli
Äntligen semester och sommaren är underbar med värme och sol. Jag får chansen att följa med till Hornindal i Norge och springa Hornindal Rundt 75 km tillsammans med en kompis. Det blir mer gång och klättring än löpning men en fantastisk resa med vackra vyer och riktigt tuff terräng.
Klättring på Hornindal Rundt
Foto: Karol Barwiki
Jag ser en tävling på Instagram där man kan vinna en startplats till Bergslagsleden på 5 dagar. Jag skickar in och drömmer om en vinst där jag får springa hela dagarna, sova, äta och springa vidare. En dröm jag haft länge.
Vi drar till Orust med husvagnen och några kompisar och jag får besked att jag vunnit startplatsen! Den sista juli går starten på äventyret och jag springer från Kloten till Nyberget.
Månadens totala löpmängd stannar på 39,7 mil

Augusti
De fyra första dagarna tillbringar jag på Bergslagsleden och Bergslagsleden på 5 dagar. Ett helt fantastiskt arrangemang med otroligt vackra stigar och god mat. Sista dagen får jag sällskap av sambon på mtb som cyklar med mig in i mål.
Framme i Stenkällegården efter 29 mil på 5 dagar
Foto: Privat
Det blir en bra mängdträning inför Spartathlon som hägrar i september.


Enbart en vecka efter målgången på Bergslagsleden cyklar jag Cykelvasan. Jag försämrar tiden från förra året med 7 minuter, men det känns ok när jag tänker på att jag sprungit så långt innan och kör på en lånad cykel.
Jag springer också Blodomloppet i Karlstad där jag är ambassadör.
44,5 mil springer jag totalt i augusti.


September
Det blir lite mängdträning innan det är dags att trappa ner inför Greklandsäventyret. Det är mycket på jobbet och jag har mycket stress i kroppen. Jag är nere och deppig och den goa känslan som jag sett fram emot inför Spartathlon finns inte. Jag åker till Grekland mest likgiltig.
Det varslas om oväder och en medicane, en storm. Jag är inte förberedd utrustningmässsigt men kämpar på med det jag har. Jag fryser och är kall och springer med en räddningsfilt och en engångsponcho. Det stormar och blåser och när det återstår endast 30 km kastar jag in handduken och åker bil till Sparta. Jag vet innerst inne att jag kunnat ta mig de 3 milen till mål, jag hade 8 timmar på mig tills repet skulle dras men huvudet ville inte mer. Jag känner mig bekväm med beslutet och hänger inte läpp för det.
Jag får ihop 59 mil under månaden.
Burrigt i Grekland!
Sparta Phography Club
Oktober
Mina ben känns starka och jag morgonjoggar redan andra dagen efter Spartathlon. Jag kommer snabbt igång med träningen igen och vilar inget extra.
37,8 mil blir sträckan jag springer i oktober.

November
Mängdveckorna avlöser varandra och jag matar på. Månaden avslutas med Friidrottsgalan på Berns i Stockholm. En trevlig kväll som ger en massa inspiration även om ultralöpning kommer mest i skymundan.
Får ihop 47,3 mil under månaden
Ultragänget!
Foto: Privat

December
Jag startar månaden med att springa tillsammans med min coach Andreas Falk hemma hos honom i Åkersberga. Ett Backyard-träningspass på 12 timmar vilket ger 8 mil drygt. Det är kallt och regnigt mest hela tiden men vi gör klart det vi planerat. Vi startar vid 20.00 och springer hela natten till morgonen.
Redo för 12h löpning över natten
Hemma arrangerar vi ett Hultet All in där vi springer alla slingorna på Hultet. Underlaget är sockrig snö men det ger ett fint och trevligt träningspass med kompisarna.
Det blir en hel del mängd och siktet är inställt på att springa långt i Espoo i februari.
Månaden ger 59 mil i benen.

Totalt 470 mil 2018

Jag sammanfattar 2018 som ett bra träningsår med många mil i benen även om det inte riktigt gick som jag tänkte på tävlingarna. Jag lär mig saker och utvecklas och samlar på mig erfarenhet och styrka.
Jag har en fantastisk tränare i Andreas Falk som hjälper mig att bli mitt starkaste och uthålligaste jag, samtidigt som jag kan jobba och leva.
Jag har en bra arbetsgivare som stöttar mig i min träning.
Min underbara familj som finns där för mig.

Jag är tacksam!
Mot 2019!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar