Jag skriver...

onsdag 8 februari 2012

Fallskären

Imorse visste jag inte att jag skulle på massage i eftermiddag. Planen var att springa på kvällen så jag hade inga grejer med till jobbet för någon lunchtur. När jag sen fick massagetid på eftermiddag så fick jag ju springa före. Efter massage ska man inte springa, har jag hört. Jag fick iväg ett sms till Jörgen och frågade om han ville hänga på. Han skrev att vi kunde springa till Fallskären och klättra upp i ett sjömärke. Ok, svarade jag. Vad jag inte förstod var att vi skulle ut på isen. Jag visste inte att Fallskären var en ö. :) Jag valde därför vanliga springskor. Fel val, liksom.

Jag cyklade hem och bytte om och sprang hem till Jörgen och vi fortsatte vidare ut mot Vänern. Jag har stoooor respekt för is och var inte alls så kaxig när vi tog oss ut på isen. Isen var jättefin och man kunde se sjöbotten igenom.
Jörgen klar för islöpning Foto: Privat
Usch, jag tyckte det var jätteläskigt. Jörgen utrustade mig med isdubbar, kastlina och mobil. Sen sprang han före mig och jag hasade fram. Isen var så hal, med mina springskor. Jag tog mig fram i längdskidåkarstil. Fötterna lämnade liksom inte isen.
Foto: Privat
Det var jätteläsligt och jag var så rädd, men samtidigt såg jag att isen var tjock, 10-20 cm ungefär. Men på väg ut till Fallskären kände jag mig väldigt liten. Men samtidigt var det lite spännande. Ett äventyr!
Inte så kaxig Foto: Privat
 Vi kom fram och gick iland på ön. Det fanns ingen stig och naturen är ganska orörd. Trevligt. Vi hittade sjömärket och Jörgen klättrade upp.
Foto: Privat
Jag väntade på marken Foto: Privat
Där utanför var öppet vatten och isen hade blåst sönder och bildat stora isflaksvallar. Jättefina!

Här försöker jag med en Lena PH Foto: Privat
Foto: Privat
Det blåste kallt där ute och vi blev snabbt kalla. Vi begav oss hemåt igen och nu kändes det bättre att springa tillbaka. Nu visste jag ju isen höll. :)
Väl hemma visade GPS'en 17 km och jag tog en snabbdusch innan jag cyklade tillbaka till jobbet.

Ännu en riktigt trevlig, kul och spännande lunchlöpning med Jörgen. Va bra jag har det!

4 kommentarer:

  1. Herregud vad läskigt! hi hi Men så spännande. Bilderna är jättefina!!
    Fick du massage på kvällen? Hur känns det?

    Kram och god natt.

    SvaraRadera
  2. Jag är ju van att gå (springer väldigt sällan där) på isen då jag bor precis bredvid havet, men här är isen nog alltid täckt med snö, så man ser inte botten. Tycker det skulle vara mycket läskigare om man såg igenom isen... Dessutom lät det riktigt jobbigt med hal is och vanliga löpskor :)

    SvaraRadera
  3. Vilket underbart lunchäventyr! Och vilken kanonis för långfärds!

    SvaraRadera
  4. Jörgen tokig och rolig hela dan som vanligt! :)
    //Annica A

    SvaraRadera