Jag skriver...

måndag 3 september 2012

Ett år utan makaroner

Varning långt inlägg. :)

Nu är det snart ett år sen jag övergick till lowcarb-mat. Jag har faktiskt aldrig känt mig starkare och mått bättre! Nu vill jag inte verka frälst eller pracka på någon nåt. Jag vill bara berätta min erfarenhet och hur jag har upplevt detta. Jag gjorde en sammanfattning efter 4 månader. Nu har det gått ett helt år och jag planerar inte att gå tillbaka till en kolhydratrik kost igen.

Ett alternativ på hur en måltid kan se ut.
Jag har gjort den här kostomställningen tillsammans med min sambo.
Här är några fördelar som vi upplevt.
Vi orkar mer och har energi hela dagen, inga blodsockersvängningar eller att vi känner oss "låga". Vi blir inte trötta efter maten, godissugna eller "måste" äta NU. Magen är lugn, inte uppsvälld eller gasig.

Jag springer snabbare än förra året. Jag vet inte om det är matens förtjänst men den har i alla fall inte gjort mig långsammare, när jag kom igenom övergångsperioden.
Jag springer snabbare och längre än någonsin.

Jag behöver inte släpa på en massa energi på långpassen. Kroppen drivs mestadels av fett och jag tillför oftast bara vatten. Ibland tar jag några nötter eller lite choklad.

Morgonpass på fastande mage är inga problem. Jag kan springa flera mil i ett bra tempo även utan frukost i magen.

Vi väljer numera kolhydrater från grönsaker, bär och nötter. Struntar i pasta, ris, potatis, bulgur och likvärdiga saker. Istället äter vi mera grönsaker. En vanlig missupfattning är ju att man äter mer protein vilket inte är sant.
Vi har också helt valt bort allt med gluten, fika och godis.
Det blir någon frukt i veckan, men det är egentligen inte nödvändigt eftersom vitaminerna ändå fås av alla grönsaker.
Vi gillar glass väldigt mycket och lyxar till det med det ibland. Vi gör den själv, blandar banan (här kommer frukten in) och ekologiskt jordnötssmör, en liten skvätt grädde och sen fryser man det. Mycket godare än köpeglass och inga E-nummer!
Nån gång äter vi också lite mörk choklad.

Visst gör jag undantag ibland. Då får jag tillbaka mitt sug, min uppblåsta, gasiga mage och jag tycker oftast inte att det är värt det. Tex om jag äter en god Ben o Jerrys. De få minuter jag kan känna den goda smaken i munnen är inte värd de timmar med ont i magen och blodsockersvängningar som följer, eller de efterföljande dagar då jag går i skåpen och är ständigt sugen på mer. 

Kycklinggratäng med broccoli
Till tävlingar har jag ätit lite mer kolhydrater dagen före, tex extra nötter (sk Train low, compete high). Under tävlingsdagen tillför jag lite mer kolhydrater och har hela tiden kraft och går inte in i nån vägg. Kroppen är van att drivas med mindre kolhydrater så jag kan använda de där extra som turbobränsle.

Efter tävlingen går jag tillbaka till lowcarb-kosten igen och känner att återhämtningen går snabbare. Inget frossande i flera dagar av näringsfattiga saker. Jag tror att återhämtningen går fortare om jag äter bra mat, istället för att ta en pizza. Men jag vet bara hur min kropp fungerar. Alla är vi olika.
Pajdegar och bröd bakas med mandelmjöl.
Många frågar om barnen äter samma kost. Svaret är ibland. Barnen äter fika hos andra och får godis ibland. Jag kokar potatis till dom och gör sallad/grönsaker till oss. Ibland äter de också bara sallad och grönsaker till maten. De mår jättebra! Lovar! ;)

Jag tror inte det är farligt för barn att skippa pastan ibland. Jag tror det är bra med naturlig mat och en minskning av godis och fika och utan halvfabrikat.
Jag märker stor skillnad på barnens beteende när de fått i sig en massa socker.

En annan fråga är vad vi äter till fredagsmys. Min motfråga är, måste man äta för att ha mysigt? Vi har det jättemysigt utan att äta en massa skräp.
Visst händer det att vi också tar med nåt till tv'n. Det kan vara glassen jag nämnde ovanför, ostar eller grönsaker med dip m m.
Myssnacks en gång när vi hotellövernattade.

Jag tror på:
  • Mat med så få E-nummer som möjligt och som är så nära sitt ursprung som möjligt. 
  • Inga light- lättprodukter
  • Efterrätter som sötas med frukt och bär
  • Närproducerad mat
  • Ekologiska varor
  • Alla är olika, mitt sätt att äta passar inte alla.
Sen mår min mage enormt mycket bättre utan gluten.

Kycklinggryta med grönsaker

Fläskfilégratäng
Nackdelar

De nackdelar jag upplevt är mest omgivningens. Det finns många åsikter kring kost och jag får ofta kommentarer som "Hur länge ska du hålla på med det där?" eller "Men du behöver ju inte banta!" Men det handlar ju inte om att banta. Det handlar om att välja bra råvaror och må bra. Jag väljer bort socker, E-nummer, processad mat och gluten.

Jag hör också, "sånt här får du väl inte äta". Får äta? Jag får äta vad jag vill, precis som alla andra. Men jag väljer att inte att göra det. Det är stor skillnad.
En annan sak är att det verkar vara svårt att acceptera att vi valt denna typ av kost. Kommentarer som "Men en bulle kan du väl ta?", "Vilket tråkigt liv ni måste ha, unnar ni er aldrig nåt?" hör till vardagen.
Om vi istället valt att äta vegetariskt, hade vi då fått kommentaren "Men en köttbulle kan du väl ta?".
Eller om vi valt att helt avstå alkohol, "Ta en snaps du, det är du värd".
Jag skulle inte tro att det skulle bli samma hallabalo då. Varför är socker ett sånt känsligt ämne?

Sammanfattningsvis...
Tack till dig om du orkade läsa igenom hela inlägget. Det här är mina erfarenheter av en kost som jag inte har ett namn på. Kanske är det en liberal LCHF? Kanske är det Sandra-dieten?  Oavsett dess namn så mår jag enormt mycket bättre utan en massa kolhydrater från vitt socker och mjöl.

Jag tycker det är tråkigt med alla dessa kommentarer men kanske ger de sig med tiden. Problemet ligger ju egentligen inte hos mig. Jag väljer vad jag vill ta till mig och påverkas av. Jag vet vad min kropp mår bäst av så jag håller mig till det, så får var och en äta vad de vill.

7 kommentarer:

  1. Intressant! Själv äter jag rätt mycket bröd speciellt till frukost men mår klart mycket bättre då jag äter typ yoghurt och nötter med frukt till frukost. Mindre uppblåst mage! Tror det ligger en del i det vita mjölet där men tycker det är lite för bekvämt ibland att bara ta en macka!

    Håller med om att inställningen hos andra låter lite jobbig!! Som du skriver, det är väl aldrig någon som tycker att en nykterist borde "unna" sig en liten snaps!!

    SvaraRadera
  2. Intressant inlägg :)Jag mår själv bättre när jag lämnar bort smörgåsar bullar och godis. Jag kör en egen variant och äter ex sallad med kött till lunch och hemma äter jag oftast mera grönsaker än pasta/ris. Men jag äter gröt på morgonen. Gör det som känns bäst för sig själv och ens kropp, och struntar i alla andra :)

    SvaraRadera
  3. Inlägget var så klart inte för långt Sandra, snarare fängslande som vanligt. Underbart att kosten fungerar för er och att ni mår bra (dessutom är du ju den grymmaste ultralöparen).

    Jag skall verkligen komma ihåg din replik med vegetarianen. Klockrent!! :)

    SvaraRadera
  4. Men vegetarianer blir också ifrågasatta. Förmodligen mer. Är man dessutom vegan.... Nåja, jag är varken eller även om jag tar mig en "vegetarisk måndag" emellanåt.

    Gluten kan säkert vara problemet. Sedan är en stor del av befolkningen känsliga på stora mängder fruktos. Är det själv.

    Konstaterar dock att de bästa löparna, Östafrikanerna, äter stora mängder kolhydrater. Bla från majsmjöl (är glutenfritt fö). Och mycket socker!

    I en framgång måste man komma ihåg att det finns en träningseffekt. Ju mer man tränar, och förutsatt att man inte svälter sig alltför hårt, så blir man bättre. Att man slutar "bonka" kan lika gärna vara en träningseffekt. Fast mår man bra så sover man också bättre och det är väldigt viktigt för återhämtningen. Att hitta "sin mat" är viktigt för löpningen av flera skäl så det är helt rätt att experimentera.

    Håller med till fullo om 6-punkters-listan!

    Snart långpass, Sandra!

    SvaraRadera
  5. Jo, men ändå, måtta med allt. Även kolhydrater.

    SvaraRadera
  6. Intressant artikel, viktiga är ju som du säger att du mår bra av det. Jag brukar säg "kör på det du tror på och skit i andra vad de tycker."

    Du har ju fått en grym effekt av det sista halvåret när kroppen stabiliserade sig på kosten. Bare köra på och dessutom såg ju bildena väldigt smaskiga ut, så en får nog gå och snacka i sig kvällsfika snart :-))

    SvaraRadera
  7. Kul och läsa. Kände igen mig i mycket av det du skrev. Har försökt att börja minska mitt kolhydratsintag

    SvaraRadera