Jag skriver...

måndag 30 juni 2014

Början

Det är den här veckan, vecka 27 och året är 2005.
Mina barn är små, 1 och 3 år och det är sommar.
Jag sitter och slösurfar lite. Råkar hamna på Funbeat och ramlar in på en diskussion om Klassikern och att Vansbrosimningen ska gå i helgen. Jag som så länge tänkt att jag vill göra en Klassiker nån gång i livet. Jag läser på och inspireras.

Det hela slutar med att jag är anmäld till Lidingö Tjejlopp i september, som första del i Tjejklassikern. Jag har aldrig löptränat och tänker att jag har ju över 2 månader på mig att komma över 10 km.
Satte ett mål att jag ville springa på under timmen. Det är ju liksom en magisk gräns. Missar målet med 10 sekunder och är besviken. Så här efteråt kan jag tycka att kunna springa 10 km (för första gången) på 1 timme och 10 sekunder bara 2,5 månader efter att jag börjat springa och träna något öht, är riktigt bra.
Missade timmen med 10 sekunder
Foto: Privat
Tjejklassikern ledde till En Svensk Klassiker året därpå och där föddes också kärleken till löpningen.
Det har gått 9 år sen den där dagen. 9 år av endorfiner, svett och bestämdhet. Många mil har avverkats, flera länder har besökts och många nya kompisar har träffats och stark vänskap har bundits. Det har varit en underbar tid.

Vilken tur att jag slant in där på Funbeat, den där sommardagen 2005.
Tjejvättern 2006
Foto: Privat
Lidingöloppet 2006
Distansrekord!
Foto: Privat


1 kommentar:

  1. Hade visserligen redan börjat springa, till och med ett antal klassiker. men min ultrakarriär började med en länk till Funbeat 2007

    SvaraRadera