Jag skriver...

torsdag 2 januari 2020

Mitt 2019


Ett år är till ända och det är dags att sammanfatta träningsåret 2019. Totalt sett har jag sprungit fler mil än något år, jag har deltagit i många lopp och det bästa av allt är att jag inte har ont någonstans och jag känner mig stark.

Januari
Jag startar i Sandsjöbackas ultratrippel. Motivationen är så där första kvällen som är en mörkerlöpning på 25 km. Jag känner mig långsam och seg. Lördagens etapp är 50 km och här nånstans vänder humöret uppåt efter halva och jag känner mig stark.
Starten av söndagens etapp vid Tjolaholms slott

Söndagens etapp är 89 km och det här är min dag. Jag är glad, stark och springer med skön känsla. Hela helgen har jag fantastisk uppbackning av Rickard Hallgren som supportar och bjuder på både mat och husrum. Oerhört tacksam för det!
Totalt 481 km löpning under januari.

Februari
Månadens fokus går till Espoo 24h. Jag har tränat jättebra och jag är stark och frisk igen efter att ha varit sjuk en vecka i början av månaden.
Jag ska springa långt och är motiverad. Men innan halvtid händer något och all min motivation dör. Min måldistans försvinner och med den ännu mer av mitt varför. Jag kan inte hitta styrkan att fortsätta och slita på kroppen när jag ändå inte kan nå mitt mål. Jag deal’ar med supporten och lovar att inte kliva av innan jag gjort 100 miles. Så jag sover och promenerar om vartannat tills jag når 161 km. Då går jag och duschar. Det var som om jag tappade all löparglädje.
Totalt 301 km löpning under februari.

Mars
Jag bestämmer mig för att åka till Skövde 6h för att vara på banan alla 6 timmar. Leta efter min löparglädje och motivation. Jag springer 64 km och hittar tillbaka lite smått. 

Vi besöker cykelmässan i Göteborg.
Jag springer Ursvik Ultra 75 km. Fokus är att ha en bra tur utan dippar. Jag lyckas nästan. Det funkar men jag tycker inte att det är kul. Genomför och kommer på tredje plats.

Totalt 440 km löpning under mars.

April
Jag ska cykla Vätternrundan i en sub9-grupp och träningen på cykel startar upp. Löparglädjen är tillbaka och jag känner mig motiverad.
Jag varvar löpning och cykling och kör 781 km på cykel och springer totalt 421 km.

Maj
Jag är med och arrangerar Sweden IronTrail Marathon och roddar lite kring det samtidigt som jag cyklar och springer.
Vi kör Valmetrundan i Karlstad 134 km en solig och fin dag.
Valmetrundan
290 km cykel och 539 km löpning blir det under maj.

Juni
Jag springer Bjurtjärnsloppet 5 km, Karlstad Stadslopp 10km och tävlar Örebro Multisport under samma vecka. Jag har tränat mycket men kan ändå trycka på. 
Bjurtjärnsloppet
Fredrik och jag vinner Multisporten för andra året i rad.
Vinst i Örebro Multisport
Vätternrundan går jättebra, i alla fall de första 10 milen. Solen skiner. Jag är stark och klungan är fantastisk. Men i Jönköping tar det tvärstopp och jag hinner inte reagera innan jag kört in i cykeln framför. Jag faller och 2 personer kör bokstavligt över mig. Jag klarar mig med ett svullet knä men cykeln är skrot och jag får åka buss tillbaka till Motala. Det var synd. Det hade varit kul att köra med de fina förutsättningarna som fanns den dagen.
Glad jag med än så länge hel cykel.

Totalt 142 km cykel och 256 km löpning.

Juli
SM på 100 km arrangeras av min nya klubb Hälle IF i Ljungskile. Jag har aldrig sprungit ”bara” 100 km så jag startar och målet är under 10 timmar. Banan är ganska kuperad och det spöregnar nästan hela dagen. Men jag springer med fin känsla och kommer i mål på 9.23

Det är semester och jag bestämmer mig för att köra en mängdvecka hemma och springer 200 km. 
Jag köper en ny cykel eftersom min racer gick sönder så mycket efter crashen i Jönköping under Vätternrundan.
Vi semestrar sen i Dalarna i Mora och Falun och njuter av fantastisk natur, på cykel och i löparskor.
Trots att jag gjort 510 km löpning och 247 km cykel under juli är jag inte sliten. Det är stor skillnad att träna mycket när man är ledig och när man jobbar. Återhämtning är guld.


Augusti
Jag supportar och hejar på sambon som kör Cykelvasan helgen före jag springer Ultravasan. Målet för Ultravasan är pers, dvs under 8.40. Jag går ut i rätt tempo men det funkar inte utan jag får slå av på farten och kommer i mål på 8.53 vilket ger plats 15. Det är jag nöjd med ändå.
Berga By före start
Helgen efter kör vi Roxen Runt 94 km på racer och mina ben är starka trots de 9 milen löpning i benen. 
Min nya cykel
Jag springer Blodomloppet 10 km i Karlstad. Ett lopp med ett enormt viktigt budskap!
Månaden avslutas med Hovfjället Trailrun 54 km som jag vinner.
Hovfjället Trailrun

Total löpsträcka för augusti är 436 km och 141 km på cykel.

September
Spartathlon! Älskade lopp! Jag åker ner tillsammans med Maria och vi får härliga dagar i sol och värme. Den här gången ska jag i mål. Ingen tid spelar nån roll, bortsett från maxtiden då. Jag springer ensam och jag sällskapar med andra. Det är varmt och solen gassar på. När natten kommer sjunker temperaturen men jag behöver inte ta fram jackan, inte ens över Sangas.
Dag 2 led jag mer av värmen och fick dra ner på tempot men kommer i mål på 33,5 timmar tillsammans med Anders som jag sällskapat med sista halvan av loppet.
Jag njuter av Spartathlonbubblan och Grekland. 


Jag är en Spartathlete!

Totalt blir det 523 km löpning i september

Oktober
Jag kör igång med crawlkurs igen. Jag simmade nåt år fram till 2016 då jag gjorde min ironman men efter det har jag knappt gjort ett simtag. Men nu var det dags igen och det är riktigt skoj faktiskt.
Totalt springer jag 353 km i oktober.

November
Redan månadens första dag kör jag igång med Kullamannen 100 miles som utlovat ska vara 174 km (men min och många andras klockor visar mer 180 km). De första 10 milen är en relativt platt transportsträcka längs havet med motvind. Vid Ängelholm vänder vi ut mot Kullaberg för att göra nästan 4 varv där. Vädret bjöd på lite regn och stigen blev halkig och geggig.
Jag springer jämnt och har inte en enda dipp under de nästan 27 timmar det tar mig. Jag känner mig enbart stark och glad. Jag slutar på tredje plats och får ta emot pris av självaste Lazarus Lake.

Jag blir sen sjuk en vecka och tränar inte på 11 dagar i rad.
Totalt springer jag 388 km under månaden.

December
Jag matar på en del km och startar sen Blåfrusen 70 km i Åkersberga. Jag är nöjd med årets lopp och tänker mest att jag ska springa Blåfrusen på känsla och inte pressa mig. Jag lyckas väldigt bra med det trots den oerhört blöta och geggiga banan och hamnar på andra plats.
Totalt gör jag 515 km i december.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Under året har jag gjort en hel del fina turer, Maria och jag sprang ett femmilapass runt Bäckhammar en fin sommardag. En annan Maria och jag har gjort fina morgonturer och sett solen gå upp. Vår lilla fredagsfysgrupp gnetar på på fredagsmornarna i ur och skur. Fredrik och jag har gjort många mil på fina stigar och många, många fler löparkompisar som jag delar minnen och upplevelser med.
Härliga, snälla människor som öppnar sina hem och varmhjärtat erbjuder husrum. Så mycket kärlek, så mycket ultrakärlek. Jag är tacksam.

Totalt sett ett väldigt bra år. Jag passerade 500 mils löpning strax före jul och totalt har jag gjort 5166 km i springskorna. På cykeln har kört 1695 km vilket de flesta milen är gjorda på racer.
Jag har cyklat mer än tidigare och även simmat och ska fortsätta även vårterminen med crawlkursen.

Planerna för 2020 börjar smidas och jag ser fram emot ett nytt år med nya äventyr.

Stort tack till Altra som hjälper mig så jag får springa i bra skor och stort tack till mina klubb Hälle IF för all stöttning.

Foto: Privat, Sparta Photography Club

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar