Jag skriver...

söndag 17 mars 2013

Ridväg blir springväg

Filipstad ärades idag med ett besök av oss.

Jag drog på mig springkläder. Fick en kaffe hos pappa och lämnade sonen där. Sen drog jag iväg ut på mina gamla ridvägar. Solen sken, det blåste lite men det var ändå riktigt skönt. Jag hade nog kunnat vara lite mer tunnklädd men det är samtidigt skönt att slippa frysa.

Delar av grusvägarna låg bara och delar var isbeklädda. Jag tog mig i lugn fart ut mot Skåltjärn. Mindes alla gånger vi race'at över gärdena med hästarna så leran sprutade. Hur många gånger vi galopperade runt i snön och hur vi åkte bob och skidor efter hästen längs vägen. Minnen som gjorde att jag sprang där med ett leende. Vilken härlig tid det var!


Vägen var böljande och fin. Jag sprang förbi små tjärnar med vinterfiskare och långa raksträckor. Benen kändes bra men jag började bli så törstig.
När jag svängde av mot Skåltjärn stannade jag och fotade detta. Det såg så coolt ut när vattnet sjunkit och isen låg kvar på stenarna. Det såg ut som små miniigloos som stod på sjön.



Nu kände jag hur mycket det blåste. Skogen skyddade mig en hel del men jag hade kraftig sidvind på de öppna ställena och jag bävade lite för att vända hemåt och få vinden rakt mot mig.

När jag nästan var framme i Fogdhyttan hittade jag en större bäck som inte var isbelagd. Jag la mig på knä och drack. Åh vad det var gott. Men kallt! Vi snackar isvatten liksom! Vilken förmån vi har i Sverige som kan dricka vatten i naturen! Riktigt lyxigt!

I Fogdhyttan kan man ta sig tillbaka via den gamla banvallen eller via "Nordmarksvägen". Banvallen var helt snötäckt med endast skoterspår. Det kändes jobbigt att springa på. Jag valde därför vägen.
Men jag hann inte många hundra meter förrän jag ändrade mig. Det hade varit skönare att springa banvallen. Vinden låg rakt mot mig och bilarna kom körande i en hiskelig fart. Filipstad 11, stod det på skylten. Men jag malde på. Verkligen, verkligen jättetörstig.

Nä, det här var inte kul längre. När klockan pep 20 km ringde jag pappa. Han kom och hämtade mig och jag fick landa intill en varm skön dusch och dukat bord. Dessutom med det bästa jag vet, Lax!
Åh va bra jag har det!


Efter maten lyxade jag till med att fixa naglarna. Det har jag inte provat förut och de blev såå fina! Jag är verkligen jättenöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar